Ik leef nog! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Koen Beks - WaarBenJij.nu Ik leef nog! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Koen Beks - WaarBenJij.nu

Ik leef nog!

Blijf op de hoogte en volg Koen

29 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Jeeehww

Het is alweer een tijdje geleden maar ik leef nog… Inmiddels zit ik in Nieuw-Zeeland, maar laten we even beginnen waar ik gebleven was. Dat was werk zoeken in ozzie! Na vier dagen was het snoeien van de druivenboompjes al klaar, dus moest ik opzoek naar nieuw werk. Gelukkig had ik dit al snel gevonden. Deze keer werkte ik voor een klein Vietnamese mannetje op een farm zo’n 15 kilometer uit de stad Carnavon. Opdeze boerderij verbouwden we paprika’s, tomaten, aubergines, watermeloen, rode peper, okra’s en pompoenen. Er was van alles te doen van planten tot oogsten, snoeien en verzorgen van de plantjes. Het waren lange daagjes van 10-12 uur perdag 7 dagen in de week. Vaak begonnen we 6-7 uur in de ochtend dan in de middag wat langer pauze vanwege de hitte en dan door tot de zonsondergang. Bier drinken dat kon dat kleine mannetje ook wel soms hadden we de eerste blik om 7 uur in de ochtend al open… Verder was het wel een beetje eenzaam omdat er verder eigenlijk niemand was, en in Carnarvon was ook niet heel veel te doen. In de avond was je vaak moe dus even gitaar spelen en slapen. Tijdens het werken een aantal giftige slangen en spinnen gezien of opgestaan maar gelukkig nooit niet gebeten. Het was af en toe best vermoeiend ik zou eigenlijk na twee maanden verder gaan reizen, maar omdat hij toentertijd even ziek was ben ik gebleven. Hij betaalde steeds maar een beetje waardoor ik me op het einde toch een beetje zorgen begon te maken. Ik kreeg nog 15000 dollar van hem en hij stelde het steeds maar uit. Op de dag dat ik zou gaan had hij wat geld problemen en zei die dat die me later via de bank uit zou betalen. Ook mijn auto zou die overkopen en daar twijfelde die op het einde ook over… Nou daar sta je dan Vliegticket geboekt die gaat binnen 4 dagen en je krijgt nog 15000 dollar van hem, en je zit nog met je auto. Dus toen ben ik hem even geflipt en was in staat om alles neer te halen en af te breken. Daar schrok die wel even van, en ineens kon die toch betalen via cheques, en cash in hand. Beetje jammer dat het zo moest, daarna zijn we nog gaan uiteten en is het toch allemaal nog wel goed afgesloten. Daarna word ik in het stadje afgezet om een ticket voor de bus te kopen, komt er ineens undercover agenten op me af gevlogen met wapens en pepperspray. Ik kreeg schrik en was bang dat deels van me geld kon afstaan vanwege al dat zwart werken. Maar ze dachten dat ik een drugsdealer was, ze moesten alles van me weten en onderzochten alles. Ik voelde me een crimineel en was bang om te gaan vliegen, een aantal boete’s open staan, 4,5 maand gewerkt zonder belasting te betalen, en dan denken ze nog dat ik een drugsdealer ben. In Perth aangekomen ben ik maar wat geld gaan verbrassen omdat ik anders teveel op me rekening had staan en dat moet je dan kunnen verantwoorden waar je het vandaan heb. Na twee dagen in Perth gezeten te hebben had ik mijn vlucht alweer terug naar Sydney en ben ik naar Manly gegaan. Tja dan kom je meteen weer in een paradijsje, surfen, leuke mensen, leuke restaurantjes en barretjes. Dat voelde goed na 4,5 maand alleen maar gewerkt te hebben, jammergenoeg zat het er na een weekje op omdat ik door moest naar Nieuw-Zeeland.

Nieuw Zeeland

Na een weekje Manly gezeten te hebben moest ik weer door… Op naar Nieuw-Zeeland. Hier keek ik al lang naar uit want het is toch een van de mooiste landen ter wereld denk ik zo. Eerste kerstdag kwam ik aan en ging meteen opzoek naar een camper/auto, omdat een maatje van thuis (Rick) er aan zat te komen. Het nadeel is dat je in hoogseizoen aankomt en er minder campers tot beschikking zijn of duur. Toch een mooie camper gevonden iets prijzig maar het geld zeker waard, een Nissan Caravan, twee persoons matrasje erin, keukentje achterin, opbergruimte onderin voor surfplankje kleren enz. en een skyroof zodat je naar de sterretjes kunt kijken terwijl je droomt ;) Rick heb ik 7 Februari opgepikt van het vliegveld en meteen doorgereden naar een concert van Milky chanche… Gekke avond gehad, en fijn om weer eens iemand van thuis te zien. Omdat Rick maar een maand blijft zijn we meteen naar het zuiden gegaan. Onderweg zijn we gestopt voor de ( Lost World Cave ), dit zijn diepe grotten gelegen in Waitomo. Daar zijn we 100 meter abseilend naar beneden gegaan, wat heel erg gaaf was. Je hangt aan een dun touwtje en laat je zelf rustig afdalen diep de grotten in. Het geeft een soort mysterieus gevoel je gaat van het zonlicht naar beneden daar hangt een beetje mist en je ziet alle planten via de wanden omhoog groeien. Een beetje moeilijk om te beschrijven hoe het was, in ieder geval een aanrader! Op naar de Ferry! Tijdens het inchecken kwamen we erachter dat we een dag te vroeg waren… Gelukkig konden we de tickets wijzigen en mochten we meteen gaan, ideaal want we hadden nu de zonsondergang tijdens de trip waardoor je een mooi uitzicht had. Eenmaal aangekomen op het zuidereiland zijn we meteen een Irish pub ingedoken en de volgende dag rustig verder gereden via de oost kust. Onderweg hebben we vele zeehonden langs de kust gezien. In Kaikoura zijn we met een helikopter de lucht in gegaan om walvissen te spotten maar die waren helaas de diepte in gedoken (wel enkele dolfijnen gezien). In Dunedin hebben we een tour geboekt om yellow eye pinguïns te bekijken, dat zijn de twee na grootste pinguïns ze zijn heel verlegen en zijn niet echt sociaal, daardoor zie je ze nooit in kolonies. Verder hebben we ook nog albatrossen en zeehondjes gezien.

Milford Sound

De fjorden van Nieuw-Zeeland een van me favoriete bestemmingen tot nu toe… Het is er zo mooi, je moet het met eigen ogen zien!! We kwamen in de avond aan en hadden de volgende ochtend een toer met de boot. Je vaart met een bootje door de bergen, in het water zie je dolfijntjes en zeehondjes dan kijk je omhoog en zie je de besneeuwde bergtoppen. Moeilijk te beschrijven zoiets, zet het gewoon op je - to do lijstje ;) en bewonder het zelf!! Na Milford Sound zijn we doorgereden naar Queenstown. Na het stappen hebben we een burgertje gegeten bij Fergburger, deze hamburgertent is wereldbekend om zijn burgers… Overdag is er altijd een flinke wachtrij van twee uur ongelofelijk dat het er altijd zo druk is. De volgende ochtend zijn we met een flinke kater gaan raften wat niet echt een succes was. Tijdens deze dagen had ik flinke last van mijn oren en ogen, overal kwam de rotzooi uit. Dus op naar de dokter ze kregen niets gevonden maar het zag er niet helemaal gezond uit. Ik kreeg oogdruppels, oordruppels, antibiotica en steroïden zodat ik toch kon genieten van de trip. Na Queenstown zijn we weer richting het noorden gereden veel dingen en plaatsen overgeslagen i.v.m. tijdgebrek. Na het zuider eiland verlaten te hebben zijn we meteen doorgereden naar Taupo, hier zijn we gaan skydiven. We wilden in de ochtend gaan skydiven maar door het slechte weer werd het steeds uitgesteld. Om 4 uur gingen we maar opzoek naar een camping, na een blik bier opengetrokken te hebben bleek het weer iets beter te worden. Snel een belletje gedaan of we konden springen en nog geen uur later zitten we in het vliegtuigje. Adrenaline gaat door je lichaam en probeert een beetje van de vlucht te genieten. Eenmaal op de juiste hoogte gaat de deur open en spring je eruit, pwhoow heerlijk gevoel is dat! Na een vrije val van 1,5 minuut ongeveer gaat de parachute open en kijk je neer over een groot meer en vulkanen… Helaas heb ik hier geen foto’s of filmpjes van maar dat staat zeker in me geheugen gebrand, en zeker weten dat ik nog ooit eens uit een vliegtuigje spring. Na Taupo zijn we doorgereden naar Matamata om het dorpje Hobbiton te gaan bewonderen. Dit is een movie set up van the Hobbit en Lord of the Rings. Twee uur durende rondleiding absoluut de moeite waard. Het ziet er zo gaaf en peacefull uit, ik zou er zo kunnen gaan wonen. Veel mooier dan al die moderne mislukte gebouwen van tegenwoordig… Bekijk de foto’s maar i love it!! Nu zijn we weer in Auckland, nog een concert van Xavier Rudd op de planning en dan begint er rustig aan een einde te komen voor Rick. Ik hoop dat je genoten hebt van me verhaaltje, en wens u nog een fijne dag! Nog een gouden tip voor je, ga NOOOIT naar een chinese kapper ;)

Cheers,




  • 30 Januari 2015 - 10:40

    Daddy:

    Ha Koen,

    Geniet nog van de laatste week samen met Rick. En veul vaarplezier met de nieuwe boot. Groeten oit Lijssel.

  • 30 Januari 2015 - 14:30

    Rieky Leijssen:

    Ha, die Koen,

    Gelukkig, dat ge nog leeft, en hoe!! Wat een verhalen, kei skon. Komt helemaal goed met jou.
    Zet de volgende keer eens een foto erop, van die kale knikker van jou. Lijkt me heel apart om dit te zien.
    Nou , genieten maar weer, en geniet van t skonne weer.
    Grt uit de Hutten, van ons allen. Rieky


  • 06 Februari 2015 - 16:43

    Ome Jo En Tante Virs.:

    Hallo koen.
    Het heeft wel lang geduurd voor ik de site van jou kon ontvangen.Maar nu is het gelukt.
    Bij opa en oma hebben wij jou verslagen al gelezen,maar nu thuis kunnen we je avonturen op ons gemak lezen.Wij hebben wel chineeese buren maar die zijn geen kapper,zij verkopen friet.Het etentje
    Op de" eeuwselseweg" was heerlijk op de verjaardag van jullie Ma.Koen het allerbeste en geniet van alles om je heen.
    Groejes Ome Jo en Tante Virs.

  • 07 Februari 2015 - 13:35

    Maria V Teeffelen:

    Haa die Koen, wat een mooi verslag!! En wat een mooie natuur daar!

    Geniet er nog van! Als je ons Ine ooit tegenkomt dan geef ze maar een knuffel van ons ;)

    Groetjes Kees en Maria

  • 16 Februari 2015 - 11:03

    Max:

    Leuk om te lezen ouwe, Matamata heel herkenbaar hoe chill het daar is.
    Geniet van de rest van je reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Australië , Nieuw-Zeeland

Work and Travel ;)

Recente Reisverslagen:

23 September 2015

Queenstown Baby!

29 Januari 2015

Ik leef nog!

25 Juli 2014

Lonely roadtrip!

23 Mei 2014

Work!

10 April 2014

Ben ik weer!
Koen

Helleu! Volg hier me trip door Australië, Nieuw Zeeland en een stukje Azië!

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 853
Totaal aantal bezoekers 17745

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 31 December 2015

Australië , Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: